Vaccination | Risskov Dyrehospital | Århus

Vaccination

Du kan på sikker vis forebygge en lang række sygdomme hos dit familiedyr ved at følge et vaccinationsprogram hos os. Jo flere hunde og katte, der bliver vaccineret, desto mindre er risikoen for en epidemi af smitsomme sygdomme hos hund og kat - det er altså ikke kun dit eget kæledyr, du sikrer ved at følge et vaccinations-program.

hund border collie

Hund

Kernevaccine

Sikrer mod livstruende sygdomme og anbefales derfor til alle hunde. I Danmark dækker kernevaccine over følgende sygdomme:

Hundesyge, smitsom leverbetændelse, Parvo-virus

12-13 uger

1. vaccine

ca 16 uger

2. vaccine

1 år

booster-vaccine

hvert 3. år

revaccination anbefales for optimal beskyttelse

Andre vacciner

Afhængigt af hvordan hunden lever, hvor den færdes og hvor den rejser, kan det gavne hunden at få andre vacciner. I forbindelse med hundens årlige sundhedseftersyn vurderer vi hundens behov for følgende andre vacciner:

Rabies, Kennelhoste, Leptospirose, Borrelia, Leishmania

Skal du have din hund med ud at rejse? Fødevarestyrelsens rejseguide giver et godt overblik over, hvad du skal være opmærksom på

Kernevaccine

Sikrer mod livstruende sygdomme og anbefales derfor til alle katte. I Danmark dækker kernevaccine over følgende sygdomme:

Feline parvovirus (FPV), Feline herpesvirus type 1 (FHV1), Feline calicivirus (FCV)

8 uger

1. vaccine

12 uger

2. vaccine

16 uger

booster-vaccine

hvert år

revaccination anbefales for optimal beskyttelse

Kat

grå kat

Vær opmærksom på, at hvis din kat skal i pension, kan det være, at der kræves særlige vacciner. Det er et krav, at din kat har et EU-pas og er vaccineret mod rabies, hvis den skal med til udlandet. Fødevarestyrelsen rejseguide giver dig et overblik over, hvad du skal være opmærksom på, når du rejser med din kat.